نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۳

نام علمی:vastarakki
از خانواده:Motacillidae
نام بومی: چقوت سیدو ، چقوک سیدو
شناسه کتابی: دم جنبانک
--
برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ، روی آنها کلیک کنید

خانواده دم‌جنبانک

Family Motacillidae

 

 

پرندگانی هستند کوچک با جثه‌ای نسبتا باریک و دم‌دراز ، پروازی قوی دارند ،

ولی روی زمین راه می روند و تغذیه می کنند و یا می دوند . پپت‌ها قهوه‌ای رنگ و رگه‌رگه هستند و اغلب شاهپرهای کناری دمشان سفید است . شکل ظاهری و عادات آنها اغلب به چکاوک‌ها شباهت دارد ، مانند پرواز موجی ، خواندن در حال پرواز ، راه رفتن و دویدن و پرهیز از نشستن روی درخت .

صدای آنها در تشخیص اهمیت زیادی دارد . نر و ماده آنها همشکل است و روی زمین لانه می سازند .

دم جنبانک‌ها بدنی باریکتر و دمی درازتر از پپت‌ها دارند با منقار و پاهای نازک و اغلب پر و بال آنها طرح مشخص دارد و دم خود را مرتبا بالا و پایین می کنند . پرواز آنها توام با جهش‌های خاصی است ، در خارج از فصل زادوولد به طور دسته‌جمعی دیده می شوند ، روی زمین یا در شکاف سنگ‌ها لانه می سازند .

پرندگان این خانواده از حشرات ، عنکبوت‌ها ، نرم‌تنان و بعضی مواد گیاهی تغذیه می کنند .



دم جنبانک از گونه های جانوری زنده در سیرجان و روستاهای اطراف است.
این پرنده زیبا که به نظر میرسد در سالهای اخیر از تعدد آن کاسته شده است و به وفور یافت نمیشود در اصطلاح محلی ، چقوت سیدو یا چقوک سیدو نام دارد.
نام چقوت سیدو ( = گنجشک سیّد ) بیشتر بخاطر سیاهی پرهای روی سر این پرنده که شکلی مانند عمّامه سادات دارد اطلاق شده است.
چندان دور از باور نیست که نسب دادن این پرنده به ( سیّد ) و قدیسه کردن آن بدلیل تلاش در بقای نسل این پرنده خوش الحان بصورت گرفته باشد.
بومی ها ،  صدای زیبای خواندن این پرنده را پیک خوش خبری میدانند که از اتفاقات خوشایند آینده انسانها را اطلاع میدهد.
دم جنبانک ، پرنده مردم گریزی است که خیلی زود فرار می کند و بسیار محتاط و ترسو است. اما در عین حال برای ارتزاق ، گاهی هم سرکی به زندگی آدمها می کشد.
اطلاعاتی بیشتر از این زندگی پرنده خجالتی اما بسیار پر تکاپو:

دم جنبانک وخانوادهٔ گنجشک

به گمان بعضی از دانشمندان و پرنده شناسان دم جنبانک طی ملیونها سال پیش از پرنده‌ای حشره خوار وابسته به خانوادهٔ گنجشک  به وجود آمده‌است. در فصل تابستان زاد و ولد می‌کنند، نر وماده تقریباً هم شکل هستند. روی درختان ، بوته‌ها، شاخه‌های نخل خرما  لانه می‌سازند. بیشتر اوقات در هنگام نشستن بر روی شاخه‌های درخت دم خودرا می‌تکانند (می‌جنبانند) بنا براین آن را دم جنبانک نامیده‌اند.

 زیستگاه

زیستگاه «دم جنبانک» بیشتر در واحات ، وپشخه‌های سرسبز ، نخلستان ، کنار جویبار و واحه های  نزدیک روستاها است مانند: مناطق وباغ‌های پشت رودخانه ، و گاهی هم در زمستان در سوراخهای  کوه زیر نیز دیده می‌شود، و در بوته زارها ودرختان ومناطق کشاورزی  زندگی می‌کند. و روی شاخه‌های درخت ودر مناطق مختلف و بوته زارها وعلفزارها لانه می‌سازد. لانه أش از خار و خاشاک والیاف گیاهی، وگاهی از شاخه‌های کوچک درختان و برگهای خشک است.

 موسم تخمگذاری

موسم تخم گذاری و جفت گیری پرنده «دم جنبانک» معمولاً از اواخر فصل بهار و اعتدال بهاری  آغاز می‌شود و تا اواخر پائیز ادامه دارد. ماده از ۴ تا ۶ تخم سبز رنگ گاهی باعلائم خاکستری می‌گذارد. مدت ۱۸ تا ۲۱ روز روی تخمها می‌خوابد. جوجه‌ها پس از بیرون آمدن از تخم برهنه وناتوانند و از ۱۵ تا ۲۰ روز به مراقبت پدر ومادر نیاز دارند. بعد از (پلخوار) لانه را ترک می‌کنند. أما برای چند بار به لانه بر می‌گردند وسر انجام برای همیشه لانه رها می‌کنند ودر اماکن جدیدی استقرار می‌یابند.

سه تصویر پیاپی از چقوت سیدو یا همان دم جنبانک:







این پرنده را شکار نکنید. زیبایی طبیعت نباید خدشه دار شود.

موضوعات مرتبط: سیرجان
نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۳

قدیمی ترین فیلم مستند سیرجان

با صدای ماندگار پرویز بهرام


 

مشخصات:
نام مستند: سیرجان ( یک شهر و سه پیشینه )
فیلمبردار: علیرضا تقی خانی
صدابردار: جلال حسینی
مونتاژ: مصطفی خرقه پوش
موسیقی متن: احمدرضا موءید محسنی
مدیر تهیه: عبدالرضا فرزین ابراهیمی
منشی صحنه: رضا فرزین ابراهیمی
عکاس: هدایت الله موحدی
گوینده: پرویز بهرام
تهیه کننده و کارگردان: احمد رضا موءید محسنی
- -
با همکاری: فرامرز عباسی ، اصغر رحیم نژاد و فریدون طوسی
مدت: ۵۴ دقیقه
فرمت دانلود: mp4
تهیه شده در : گروه فرهنگ و ادب و هنر ، شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران

لینک دانلود:
http://as1.asset.aparat.com/aparat-video/5b58810c2d2028a8f154afbe7400b7c34055751-272p__75421.mp4

 

 


 

کلید واژه:قدیمی ترین فیلم مستند سیرجان+فیلم از سیرجان+مستند سیرجان+فیلم قدیمی از سیرجان+فیلم قدیمی سیرجان+گلیم سیرجان+فیلم گلیم سیرجان+فیلم گلیم دارستان سیرجان+کارگاه صنایع دستی دارستان سیرجان+زندگی مردم سیرجان+darestan kilim+sirjan kilim+darestan gelim+sirjan gelin-m+ sirjan carpet +darestan carpet+

موضوعات مرتبط: سیرجان
نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۱

۱۶ خطای چشم
دیگر به چشمان خود هم اعتماد نکنید !

راهنمایی: برای دیدن عکسها در اندازه واقعی کلید شیفت را پایین نگهداشته و روی تصویر کلیک نمایید.

1-1 
آیا میتوانید نقاط سیاه را دقیقا بشمارید؟


checkershadow-AB
آيا باورتان مي شود كه دو مربع A و B در شكل زير همرنگ هستند؟


1-53
چند اسب در عكس زير مي بينيد؟


1-44
آيا ممكن است كه مساحت با تغيير جاي قطعات آن تغيير كند؟


1-11
چند چهره در اين تصوير مي بينيد؟


1-12
آيا مي توانيد در عكس زير 4 گرگ ببينيد؟


1-25
آیا تصویر در حال چرخیدن و موج زدن است؟


1-26
به نقطه خاكستري وسط تصوير زير نگاه كنيد.
سپس سر خود را عقب و جلو ببريد. آیا واقعا میچرخند؟


1-57
دو عاشق پير ،دو نوازنده،يك گلدان،يا يك زن؟


1-58
آيا مي توانيد 9 چهره در تصوير زير ببينيد؟


1-60
اين دو مرد از پله بالا ميروند يا پايين؟


1-40
تصوير زير شبيه يك مارپيچ است.اما بواقع چند دايره است 


1-36
كدام سرباز بلندتر است؟
جواب: هرسه یک اندازه اند!



آیا واقعا این تصویر حرکت میکند؟




این چرخ دنده ها میچرخند یا نه؟



رودخانه در حال حرکت است؟

نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
 

مارگرت لیوینگ استون ، عصب شناس و استاد دانشگاه هاروارد اظهار می کند:
زمانی که داوینچی در قرن شانزدهم این اثر را خلق کرد ، اجزای صورت او را طوری شکل دادراز لبخند ملیح مونالیزای داوینچی
که وقتی یک نفر به طور مستقیم به لب ها نگاه می کند ، در یک لحظه خنده ناپدید شده و
درست در همان لحظه ، وقتی به بخش دیگری از تصویر نگاه می کند ، خنده پدیدار میشود .

به عقیده مارگرت لیوینگ‌ستون Margaret Livingstone عصب‌شناس، لبخند مونالیزا ناشی از خطای حسی است که در چشم انسان هنگام پردازش تصاویر ایجاد می‌شود.
مارگرت لیوینگستون نظریه‌ی خویش را در کنگره اروپایی ادراک بصری در اسپانیا عنوان کرد. این نظریه، کلیدی بر کشف راز پانصد ساله‌ی مشهورترین نقاشی لئوناردو داوینچی است.


او همچنین عنوان کرد: هنرمندان ، تحقیق در مورد پردازش بصری مغز را خیلی پیشتر از ما عصب‌شناسان ، آغاز کرده اند .


مارگرت لیونگستون ، که استاد دانشگاه هاروارد است اظهار می کند : زمانی که داوینچی در قرن شانزدهم این اثر را خلق کرد، اجزای صورت را طوری شکل داد که وقتی یک نفر به طور مستقیم به لب‌ها نگاه می‌کند ، در یک لحظه خنده ناپدید شده و درست در همان لحظه ، وقتی به بخش دیگری از تصویر نگاه می کند ، خنده پدیدار می‌شود.


داوینچی این خطای حسی را با استفاده از حقه هایی که امروزه در علم پزشکی داری تعریف و مبنای علمی هستند ، ایجاد کرده است. او می‌دانست که چشم انسان دیدی کاملا مرکزی دارد با این‌همه این دید مرکزی ـ اگر چه نه با همان دقت ـ بر تشخیص جزئیات و پیرامون جسم قابل رویت توانا است .


وی گفت: لئوناردو داوینچی ،خنده‌ی مشهور تابلوی مونالیزا را بااستفاده از سایه هایی که ما به بهترین شکل با دید پیرامونی می‌بینیم در چهره ایجاد کرده است.
و بهمین دلیل ، این خنده زمانی مشهود است که در چهره‌ی وی به چشمهایش یا قسمتی دیگر منهای لبها نگاه می کنیم. در واقع لب‌های مونالیزا در محدوده‌ی پیرامونی دید قرار دارند.


خانم لیوینگ ستون ، پس ازبیان ایده هوشمندانه‌ی خود در مورد چیستی لبخند جادویی بر لبان مونالیزا ، اثر لئوناردو داوینچی ، هم اینک مشغول بررسی ، آثار دیگر نوابغ عرصه هنر در مورد به‌کارگیری این اصل علمی در هنر نقاشی می باشد.

ترجمه: سمیرا تهرانی
منبع : Artdaily Saturday,

نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
 

 

نوشته

Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont

:

ترجمه جعفر هادی جعفریان

سالهاست که تصویری به عنوان تصویر نوجوانی رسول خدا (ص) در ایران انتشار می یابد. بسیاری از مردم در عین نشان دادن علاقه شان به این تصویر، این پرسش را مطرح می کنند که تصویر یاد شده از کجا آمده است؟ شنیده شده است که کسانی در پاسخ می گویند این تصویری است که بحیرای راهب در سفری که حضرت به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت، آن را کشیده است. اما در واقع درستی این پاسخ در معرض تردید قرار دارد

.

مقاله زیر کوششی است برای بازشناسی منبع اصلی این تصویر. نویسنده استدلالهای خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل این تصویر از کجا آمده است. شاید باب بحث در این باره همچنان باز باشد

.

عجالتا این مقاله را ترجمه و در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهیم. عنوان اصلی مقاله چنین است

The Story of Picture

Shiite Depictions of Muhammad

Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont

:

در مجله

ISIM Review 17

Spring 2006

pp. 18-19

* * *

شيعيان ايران سابقه ديرينهاي در به تصوير کشيدن اعضاي خاندان حضرت محمد(ص) و خود ايشان دارند. از اواخر دهه نود، پوسترهاي پرفروشي منقش به تصوير حضرت محمد(ص) در ايران چاپ شده است که در آنها حضرت محمد به صورت جواني خوشچهره تصوير گرديده است. اين پوسترها امروزه با استفاده از فناوريهاي روز و ابزارها و تکنيکهاي مختلف توليد ميگردند. با وجود اين، ساختار تصاوير هنوز سنتي هستند، پس زمينه آنها رنگ ساده اي دارد و رنگها به سادگي در کنار يکديگر قرار گرفتهاند. به علاوه، اين تصاوير همواره خصوصيات و صفاتي دارند که تمايز آنها را از ديگر عکسها آسان ميسازد، به عنوان مثال شمشير دو لبه حضرت علي(ع

).

اما تصويري که در اينجا بدان خواهيم پرداخت، اساسا با تصاوير قبلي متفاوت است: اين تصوير نوجواني خوشقيافه با چشماني لطيف و چهرهاي دلنشين را نشان ميدهد که تا حد زيادي يادآور نقاشيهاي اواخر رنسانس است، به خصوص تصاوير نوجواناني که توسط

Caravagio کشيده شده، همچون پسري با سبد ميوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالري Borghese) و يا پدر جان تمهيد دهنده(Saint John The Baptist  موزه Capitole). همان نرمي مخملشکل گونهها، همان دهان نيمه باز و همان نگاه نوازشگر. هرچند نسخ متفاوتي از اين تصوير وجود دارد، اما همه آنها صورتي جوان را نشان ميدهند که اغلب در زير آنها نوشته شده محمد رسول الله و يا حتي اطلاعات دقيقتري درباره دورهاي از زندگي محمد(ص) که اين عکس بدان متعلق است و حتي منبع عکس داده شده است.

يک اکتشاف جالب

Lehnert و Landrock، تصادفا موفق به کشف ريشه اين پوستر ايراني شديم و آن عکسي بود که Lehnert بين سالهاي 1904 و 1906 در تونس گرفته بود، و سپس در اوايل دهه بيست به صورت کارت پستال چاپ و توزيع شده بود.که اهل جمهوري چک امروزي بود، در سال 1904 به همراه Ernst Heinrich Landrock ( 1878 – 1966) آلماني به تونس آمد، اولي به عنوان عکاس و دومي به عنوان ناشر و مدير. از آنجايي که Lehnret در سال پيش از آن اقامتي کوتاه در تونس داشت، علاقه زيادي به مناظر طبيعي و ساکنان آنجا پيدا کرده بود. شرکت اين دو (L&L) به صورت تخصصي به چاپ تصاوير از مناظر زيبا در تونس و مصر ميپرداخت و هزاران عکس و کارتپستال از اين مناطق چاپ نمود.که در موسسه هنرهاي گرافيکي وين تحصيل کرده بود، روابطي با اعضاي جنش pictorialist که عکاسي را به عنوان اثر هنري ميدانستند، داشت. عکسهاي Lehnert نه تنها بيابان، تپه هاي شن روان، بازارها و مناطق محلي تونس را نشان ميداد، بلکه شامل تصاويري از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سني بين کودکي و نوجواني و چهره اي بين زن و مرد داشتند. اين تصاوير معمولا مطابق سليقه مشتريان اروپايي تهيه شده بود که تصويري وسوسه انگيز و وهمآميز از شرق داشتند. بدون شک در تهيه عکسها از اين مساله استفاده نموده، ولي نبوغ قابل توجهي نيز به خرج داده است. عکسهاي او به صورت چاپ نقره اي، گراورسازي شده و چهاررنگ چاپ شده است. اکثر اين کارت پستالها از سال 1920 در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده است.

چاپها و متنهاي منطبق

L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهاي ايراني مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که اين خود به تنهايي ميتواند نشان دهد که چرا تصويرگران ايراني آنرا به عنوان مدلي از حضرت محمد(ص) انتخاب نمودهاند. بدون شک، همه نسخ موجود از اين عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداري کردهاند با اين تفاوت که نسخ اوليه به عکس اصلي شبيه ترند. بدين ترتيب، Lehnret ناخواسته در قلب يک اسطوره قرار گرفته است.

سوال درباره ارتباط بين توصيف مرسوم از چهره پيامبر و چهره جوان تونسي، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصوير نمايشگر چهره يک نوجوان خندان است، با دهاني نيمه باز، عمامه اي بر سر و گل ياسمني بر گوش. همين چهره در کارت پستالهاي ديگري و تحت عناوين ديگري از قبيل احمد، جوان عرب و غيره تصوير شده است

.

کشف مسيري که باعث گرديده تصاوير چاپ شده در دهه بيست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، براي ما ممکن نبوده است. اما اين سوال وجود دارد که چه چيزي باعث شده که ناشران ايراني شباهتي بين پيامبر اسلامي در سنين نوجواني و تصويري يک جوان تونسي بيابند؟

قبل از جنگ جهاني اول، تصوير محمد در مجله

National Geographic در ژانويه سال 1914 و تحت مقاله اي با عنوان اينجا و آنجا در شمال آفريقا چاپ شد که زير آن نوشته شده بود عربي با يک گل. در دهه بيست، کارت پستالهاي تونسي L&L بين سربازان فرانسوي در شمال آفريقا بسيار محبوب بود. در دهه هاي هشتاد و نود، کتب متعددي شامل عکس اين نوجوان چاپ شد، ولي اغلب آنها عنواني غير از محمد به عکس دادهاند.

در نسخ ايراني فعلي، اصلاحاتي روي تصوير انجام شده و از فريبندگي چهره نوجوان چيزهايي نگه داشته شده است ولي از زيبايي جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکي با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکي اصلاح شده است. به طور کلي ميتوان گفت که هنرمندان ايراني سعي کردهاند جنبه هاي زیبا پسندانه تصوير

Lehnert را کاهش دهند و تصوير را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زيبايي مقدسي ببخشند.

عنوان يکي از پوسترها (تصوير 2) اين است: تصوير روحاني حضرت محمد، در سن 18 سالگي در همراهي عمويش در يک سفر تجاري از مکه به دمشق. به علاوه ادعا شده است که اين تصوير توسط يک کشيش مسيحي کشيده شده و تصوير اصلي آن در موزه رم قرار دارد

.

ريشه مسيحي؟

.

هرچند که هيچ توصيفي درباره چهره حضرت محمد(ص) در نوجواني وجود ندارد، ولي توصيفاتي از چهره وي در بزرگسالي گفته شده است: گفته شده که وي پوستي سفيد داشته، چشماني سياه، گونه هايي صاف، ابروان پرپشت و کمانگونه. دنداندهاي مرتب و مويشان کمي موجدار بوده است. این خصوصیات در مورد نوجوان تصویر شده در پوسترهای ایرانی دیده می شود. در حقیقت این تصویری از یک تصویر و نمایشی از یک نمایش است. به عبارت دیگر، تصویرگران ایرانی مدلی از حضرت محمد(ص) را انتخاب کردهاند که نمایانگر زیبایی، جوانی و توازن است

.

همانطور که پيش از اين نيز گفته شد، برخي از نوشتهها براي اين اثر ريشه اي مسيحي قائلند، و نه يک ريشه اسلامي که اين مساله مسلمانان را از گناه نگاه به صورت پيامبر و يا تصويرگري چهره وي، مبري مي سازد. به علاوه، اين مويد اين مطلب است که مسيحيان حضرت محمد [ص] را در همان سنين کودکي به عنوان شخصيتي الهي پذيرفته اند. اين داستان از يک کشيش مسيحي کاتوليک يا ارتدکس به نام بحيرا صحبت مي کند که بر اساس داستان، در قرن نهم يا دهم ميلادي، در حين گشت و گذار حضرت در سوريه وي را براساس نشانه پيامبري بين شانه هايش بازشناخته است. پيامبر آينده بايد مي گفته است: "هنگامي که من به آسمان و ستاره ها مي نگرم خود را بالاتر از ستاره ها مي يابم". به همين دليل است که در بعضي عکسها ستاره هايي در پس زمينه عکس ديده مي شود

سال 2004، در حين بازديد از يک نمايشگاه عکس مختص به دو عکاس

Radolf Franz Lehnret (1878 – 1948)

نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
برج علی اشرف خان شول
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ ، روی آن کلیک کنید

 عکاس: محمد شول
موضوعات مرتبط: دارستان
نویسنده : .
تاریخ : ۱۳۸۷/۰۳/۰۱

سیرجان

شریک اباد

03453560000

جهانشاهی

1386/06/28

سیرجان

پاریز

03453223333

زینلی

1386/08/07

سیرجان

پسوجان

09132478633

ارجمند

1386/08/07

سیرجان

شریف آباد

09133458801

کریم الدینی

1386/08/14

سیرجان

بلورد

03453423455

خانم بلوردی

1386/09/19

سیرجان

زید آباد

03453360000

ایران نژاد

1386/10/05

سیرجان

اسطور

03453640001

شهریاری

1386/10/25

سيرجان

اميرآباد شول

03453520133

محمد شول

1385/01/20

سيرجان

خسرواني

03453480133

اعظم پور ایزد ابادی

1385/01/20

سيرجان

سعادت آباد

03453380133

نسیبه مسعودی

1385/01/20

سیرجان

عزت آباد

03453240118

حسن سالاری

1385/01/25

سیرجان

عماد آباد

03454350005

نسیبه عماد ابادی

1385/01/20

سيرجان

محمود آباد سيد

03453350333

طیبه شریف فر

1385/01/25

سيرجان

ملك آباد

03453460000

معصومه دولتی

1385/01/26

سيرجان

نجف شهر

03453340127

سمیه نجف ابادی

1385/01/26

 

 
 
D A R E S T A N